Ik begrijp de mensen niet meer

Vandeweek een kennis die dacht dat het leuk was om een racistische zwartepiet-cartoon aan me te sturen. De conversatie die volgde hebben jullie hier kunnen lezen (16 november). Hij liet die avond nog weten er nog op terug te zullen komen, want hij voelde wel dat het me ernst was. Ik meen het serieus als ik zeg dat ik onze kennis-/ vriendschapsrelatie beëindig als hij volhardt in die mate van racistisch denken.

Vanmiddag was een afbeelding langsgekomen hier op mastodon van hoe doordenkers/doorvragers de verspreiding van nepnieuws en complottheorieën kunnen tegenhouden. En dat het doorvragen naar bronnen en bewijzen een maatschappelijke verantwoordelijkheid is.


Ik appte omdat ik dacht dat een familielid van mij dat wel interessant zou vinden, maar die reageerde lauwtjes: 'Ach ja, wat nep of echt is, kun je niet weten.' Ik was verbaasd... Er ontstond een discussie langs verschillende onderwerpen.

Ze stuurde een YouTube-videootje waarin Marc van Ranst iets vertelde over de manier waarop in België de paniek bij het uitbreken van een H1N1-golf werd bestreden. Het filmpje was bedoeld om Van Ranst in een verkeerd daglicht te stellen. Ik schreef dat filmpje met suggestie van malversatie toe aan een wappie uit de kring van willem engel. Ik vond er geen bewijs in, appte ik.

Maar dit dan? zei ze. Twee links naar bijwerkingen van het covid-vaccin op Lareb.nl. De ene ging over menstruatiestoornissen en bloedingen na menopauze. De gaf ze de mededeling mee dat er 231 mensen waren gestorven aan myocarditis enz. Ik las die vermelding op Lareb door en kwam er achter dat er 231 meldingen waren gedaan van myocarditis en ontsteking hartspier en dar er twee personen aan waren overleden.

O nou, zei ze, dat is toch ook erg? Ja, zei ik, maar ik had de misvatting (leugen?) kunnen doorgeven dat er 231 mensen door het vaccin aan myocarditis en ontsteking hartspier waren overleden.

Toen presenteerde ik dat diagram van het begin van ons gesprek met daarin getekend een vierkantje met mijn naam: mensen die doorgifte van nepnieuws en complottheorieën kunnen stoppen zijn er wel degelijk!


De discussie werd haast ruzie. Of misschien was het wel ruzie.

Ik zal echter niet 'om de lieve vrede' inschikkelijk zijn. Ik weiger toe te geven aan het zaaien van onduidelijkheid en leugens. Ik zet familiebetrekkingen werkelijk op scherp. Desnoods breek ik met hen, als zij achter de leugens van willem engel, baudet, alex jones en dat soort tuig aanlopen.

En nee, ik schrijf de namen van dergelijke figuren niet meer met hoofdletters.

Toevoeging:
>>On Allyship (toot from
@WestCoastChelle:

"Don’t let shit slide.

Antisemitic jokes. Racist jokes. Transphobia. Homophobia. Misogyny. Any hate. Don’t you fucking dare let it slide. Call it out. Make a scene. Ruin dinner. Ruin every fucking holiday. Quit prioritizing comfort and niceness over the safety of those you are proclaiming to be an “ally” to. Because you know what? When you let it slide, it’s actually not nice. It’s cowardice. It’s being complicit"<<

Ik weet best dat 'wij' de wat zachtere kant van de maatschappij vormen. Maar juist WIJ moeten dan ook CONSEQUENT, en gewoon duidelijk en HARD tegen iedereen die er blijkbaar geen moeite mee heeft om de bully uit te hangen, een klootzak te zijn tegen lgbtiqa+, zwarten, joden, moslims, vrouwen, mensen met een beperking enz. @WestCoastChelle

We moeten dus ook DUIDELIJK, HARD EN CONSEQUENT zijn tegen iedereen die zijn verantwoordelijkheid niet neemt; familieleden, plaatselijke overheden, politici, bedrijven, vervuilers, dierenbeulen, leugenaars, bedriegers, fascisten, racisten en ga zo maar door.

Reacties