Een draadje over racisme, 16 november 2022

Een kennis stuurde me een cartoon van de intocht van Sinterklaas. Eerste plaatje, jaartal 1922, een boot vol zwarte pieten en blank volk op de kade. Plaatje twee, jaartal 2022, een boot vol witte pieten en een kade bomvol zwarte mensen. Ik antwoordde dat deze plaatjes als racistisch kunnen worden opgevat.

Kennis: “Klopt, maar het geeft wel aan dat de verhoudingen in dit kleine landje zoek zijn op dit moment.”

Moi: “Ik moest even slikken van dat plaatje en je opmerking dat de verhoudingen zoek zijn. Hoe bedoel je dat precies?”

Kennis: “Ik gun iedereen een veilige plek om te wonen, maar het loopt uit de hand...op deze manier gaat onze cultuur ten gronde.”

Moi: “Definieer 'onze cultuur'. Indo's - behoren die tot 'onze' cultuur? En Surinamers en Antillianen? Polen, Russen en Hongaren, die hier in de groeitijd van de Staatsmijnen zijn gekomen, horen die erbij? En Fransen, in de tijd dat de Republiek der Verenigde Nederlanden* een tijdje Frans grondgebied waren? En Spanjaarden uit de tijd dat de Spaanse Habsburgers over deze streken regeerden? Of de Romeinen die hier in de tijd van de Romeinse bezetting zijn gebleven? En alle andere volken en volkjes, Chamaven, Batavieren, Teutonen, Fransen, Friezen, Saksen? De eerste inwoners van dit gebied waren Neanderthalers.

Kennis: “Indo’s, Surinamers etc. zijn onderdeel, maar wat er op het moment gebeurt is niet goed voor onze cultuur. Cultuur zijn gebruiken en de waarden van een land. Probeer eens asiel aan te vragen in bijv. een moslimland, ten eerste lukt dat niet en mocht dat lukken dan moet jij je aanpassen aan het land... en dat is hier wel mogelijk. Wat jij noemt over vroegere tijden, dat waren andere situaties, waarden en normen, zo denk ik er over.

Moi: “Asiel aanvragen in een moslimland is niet aan de orde. Maar wát is niet goed voor onze cultuur? We eten nog steeds stamppot, er gaan nog steeds mensen naar de kerk, skûtsjesilen doen we ook nog en een groot deel van ons volk is nog steeds zo stom als de kont van een varken - dus dat is ook niet veranderd. Verder weet ik niet zoveel van onze 'cultuur'.

Hollandse cultuur?

Als cultuur bestaat in dingen als de Deltawerken, de polders, de dijken enz.: niemand komt hierheen om die dingen af te breken toch?

Veel asielzoekers hebben tegen hun wil huis en haard verlaten voor een lange reis naar een vreemd land. Hun land werd kapotgebombardeerd door internationale mogendheden, voornamelijk westerse landen in alliantie. Afrikanen die hierheen komen hebben in hun eigen land helemaal niets meer; alles is in handen van bedrijven, syndicaten en conglomeraten van westerse, Chinese en Russische signatuur.

Ik ben in mijn jeugd achternagezeten door vervelende kutjochies die mij 'zwarte neger' noemden. Ik heb me ongeveer een jaartje ingehouden, maar toen een keer zó ongenadig uitgehaald, dat ik nooit meer werd gepest. Ik heb me altijd allochtoon gevoeld, ook omdat mijn vader ons verbood ook maar voor een half procent indisch te zijn; dat werd eruit geslagen. De internationale gemeenschap is aan zichzelf verschuldigd om vluchtelingen op te vangen. Als we daarmee stoppen zijn we barbaren.”

De kennis beloofde om er nog op terug te komen. Misschien komt hier dus nog een vervolg op, dat ik dan op deze plek zal inlassen.



Reacties